onsdag 30 juni 2010

Sommaren gör mig nostalgisk

På sommaren infinner sig alltid en nostalgisk känsla i mig. Jag tänker tillbaka på somrar tidigare i livet och speciellt från barndomen. Mycket är lukt och smakminnen. Jättekonstigt. Man längtar tillbaka och försöker återskapa känslor, smaker och lukter i nuet på något sätt. Mina sommarminnen:


Ljummet hav, Saltvatten, Smultron, Smultronschersmindoften hos farmor och farfar, Liljedoft, Kaprifoldoft i skogen, Målarfärg, Nybakade kanelbullar från grannens bageri, Färskt bröd från Jönssons konditori, Mommis lillstuga, Smultron i Oxelösund, Frukost med juice, ägg, rostat bröd och apelsimarmelad lyssnandes på "Ring så spelar vi" eller "Melodikrysset" under brun markis i Älvängen, Lukten av lim i en skofabrik, stekt makrill med gräddsås och dill, Gräs, Skrubba Blåmusslor, Fiska Krabbor, Farfars Smulgubbar, Farmors Köttbullar, Snigelspår, Mygg, Inoljad altan, Badkläder som fick torka hängandes på sidobackspeglar, Sololja, Solkräm, Apelsin och Hallonglass från Hemglass (ofta satt de ihop så man var tvungen att ta två!), Igloo, Candysocker i Nyköping, Cykla, Kossor i Svänghalla, Klippor, Jordgubbar, Havskräftor, Tång, Tångräkor, Kobajs, Mariekex, Apelsinsaft, Jordgubbssaft, Röda Holme, Sitta i Optimistjolle på grannens gräsmatta, Grannens nybyggda lekstuga luktade trä, Körsbär, Spottsoppa (körsbärssoppa), Sockerdricka, Hajk, Sommarmorgon, Trazan & Banarne, Källarlukt, Bensin till gräsklippare, Bensin till båtmotor, Sen frukost på Mommis veranda, Pannkakor, Liseberg, Bad i Lygnern, Glass till oss, Korv till hunden i Mariedalskiosken på kvällsrundan, Sommar i P1, Dill, Omogna äpplen, Farfars Honung, Bin, Lukten i farmor och farfars förråd, Morfars tobak, Stenvik, Konsumbussen, Majgården, Sambuca med kaffeböna (inte jag själv som drack), Lökken, Konstig ketchup i Danmark, Panerad fisk, Björn Skifs........(fortsättning kanske följer)


Ett doftminne jag har nära till nu är Smultronschersminen eftersom ett ex sitter härute och påminner mig om farmor och farfar, jättemysigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar