måndag 23 februari 2009

Kaiserschmarrn

Såhär i sportlovstider minns jag mina barndoms skidresor till alperna, Österrike. Matvägrare som jag var så var det lite svårt att hitta något som jag ville äta men Kaiserschmarrn, som egentligen är en dessert funkade. Det är ju som pannkakor, fast godare. Så jag busade till det lite idag och bjöd mina små killar på denna smarriga rätt. Jag tänkte lite såhär att JA! det är socker i och JA! det är onyttigt och NEJ! det är inga grönsaker i. Men det måste ju vara bättre att bjuda barnen på något som råkar ha lite socker i än att ge dem något halvfabrikat med massa tillsatser i. Så med den ursäkten så serverade jag desserten till måndagsmiddag med gott samvete. Jag tog förresten lite jag också;-)

Om någon skulle vilja testa så gör man så här:

3 ägg som man separerar gulan från vitan. Vispa vitan till ett hårt vitt skum.
Gulorna vispar man ihop med 3,3 dl mjölk, 1,8 dl vetemjöl, lite vaniljsocker, 1-2 msk strösocker, en nypa salt och lite smält smör. Blanda ner "gulsmeten" i "vitskummet" och stek på låg värme (så det inte bränns fort, pannkakan är ju tjock och ska bli genomstekt) tills den stelnat lite. Då kommer man till det svåra momentet! Vända pannkakan! Jag tar en tallrik som jag häller över pannkakan på, sen i med lite mer smör i pannan och tjoff i med pannkakan och stek andra sidan.
När den är klar delar man den i lagom stora munsbitar (eller heter det mumsbitar haha!) och lägg upp på fat, strö över florsocker. Egentligen ska man även ha i romdränkta russin men det är inte så barnvänligt och så skall det serveras med plommonkompott men det där gör man ju som man vill. Hos oss blev det strössel, sylt och grädde.
Mums! Schmaskigt!

1 kommentar:

  1. Men gud så gott det ser ut :-) Är det där receptet för en tjock pannkaka? Hur många tror du att det räcker till?? Smarro!

    Och du, lite socker dör de inte av ;-) Puss

    SvaraRadera