fredag 20 mars 2009

Veckans middagar

Jaha, den här veckan har jag halkat efter lite i middagarna. Jag har fått tillfälle att äta ute två kvällar! "Dra på trissor". I tisdags träffade jag en barndomskompis som jag inte träffat på evigheter. Hon var sugen på thaimat och eftersom jag aldrig är i stan nuförtiden har jag ingen koll på ställen, men jag hade iallafall hört om ett thaiställe på Kammakargatan så dit gick vi. Sabai Sabai heter restaurangen http://www.sabaisabai.se/. Sällskapet var nog bättre än själva maten, eller så kanske det var så att det var så trevligt att ses att jag inte tänkte så mycket på vad maten smakade! Iallafall ett väldigt mysigt ställe med många prång och jag höll på att gå vilse när jag skulle gå på toa.

Jag tog panaeng-nudlar och min kompis tog någon spicy basilikakyckling. Efter middagen strosade vi runt lite och tog sedan en kaffe på ett ställe på Nybrogatan, satt ute på fårskinnsfällar och med filtar. (Bild från http://www.time4thai.se/bilder.asp dit jag bara måste gå och äta någon gång).

Igår torsdag fick jag lite tid att strosa omkring på härliga Kungsholmen innan min kompis, som fastnat i eftermiddagsköerna dök upp. Rättare sagt fick jag en entimmespromenad haha. Men det var jätteskönt och jag fick tillfälle att kolla in lite roliga affärer. Eftersom jag var helt nerkyld när kompisen dök upp så gick vi ganska snabbt till en restaruang jag spanat in tidigare under min promenad. Det var restaurangen http://www.tabbouli.eu/.

Vi slog till och tog blandade meze.


Jättegott och jättemycket mat! Älskar småplock och röror av alla de slag. Persiljesallad, hummus, haloumiost, piroger, friterad ost, torkad oxfilé, myntayoghurt, aubergineröra, kycklingsallad, kycklingvingar med aioli, oliver och kapris, falafel och massa mer mat! Bara ett glas vin som saknades. Efteråt lyxade vi till det med lite chokladtryfflar och jag tog libanesiskt kaffe. Det är ett kaffe som kokas i kopparkittel och smakar lite kardemumma. (Bilden har jag tagit från http://www.primadelikatesser.se/där man kan köpa hem alla möjliga godsaker!!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar