måndag 30 november 2009

Jättegod tomatsoppa!

När jag jobbade på Kungsholmen för tio år sedan gick vi ofta till ett café (hette det Lottas?) på Parmätargatan där det serverades soppa och paj och soppan som var en krämig tomatsoppa var sååå god och i tio års tid har jag letat efter smaken. Nu har jag hittat den! Nästan iallafall tror jag.

Jag stekte en gul lök i olivolja, hackade ner två potatisar och en riven morot, som fick steka med lite, salt, hönsbuljongtärning, vitpeppar, på med krossade tomater och vatten, i med basilika och riven muskotnöt.....det var nog alles. Detta fick koka ihop och på slutet mixade jag det för att även barnen skulle vilja äta, i med en rejäl klick ekologisk fet-creme fraiche. Hutlöst gott!!!! Bildbevis saknas, men jag kan intyga att den blev supergod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar