söndag 24 januari 2010

Bearnaise - hur svårt kan det vara!


Som den pensionär jag verkar ha blivit så gillar jag programmet "Halv åtta hos mig" som går på vardagarna på TV4 och senaste veckan är det två stycken som misslyckats när de skulle göra bearnaisesås. Jag är inget fan av den såsen själv men nu kände jag bara: "HUR SVÅRT KAN DET VARA"???? Så idag fick vi en 70-80-talsmiddag här hemma, lövbiff med bakad potatis och min alldeles egna bearnaisesås! Fast jag hittade en smalare variant i en gammal "Laga Lätt" från 2009 (nr 1 var det tom):
0,5 gul lök
1,5 dl vatten
3 msk vitvinsvinäger
1 tsk torkad dragon (jag drog i lite mer)
3 äggulor
0,5 dl kesella
1 tsk salt och halvt kryddmått vitpeppar
(Jag fuskade i lite socker och lite smör på slutet, tyckte inte smaken blev bra annars.....)

Lök finhackas och får koka med vatten, vinäger och dragon tills hälften återstår, gick rätt fort. Ta bort från plattan. Jag silade bort löken och tog en ny kastrull för att det inte skulle bli för varmt, äggulorna vispas för sig och sedan vispar man ner i såsen försiktigt och vispar hela tiden på mycket svag värme tills såsen är tjock som en kräm. Dra av från plattan och vispa ner kesellan och smaka av med salt och peppar, värm försiktigt tills såsen är tjock.

Sådär! Svårare än så var det alltså inte och den blev god!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar