tisdag 31 maj 2011

Sista vårdagen - imorgon är det sommar!






Imorgon börjar sommaren! Vad härligt va!? Fast jag tror att den började så smått redan idag. Imorse var det lite småmulet men ganska varmt och frampå dagen sprack det upp och blev helt underbart sommarväder. Det blåste en del men det var nog bra för annars skulle man nog börja klaga på att det var för varmt.
På förmiddagen var vi en sväng till Zetas (www.zetas.se). Där kan man bara strosa runt och titta på alla fina blommor och njuta av miljön. I cafét finns allt möjligt gott men vi var där innan lunchen börjat serveras så det fick bli smörgås med kalkon och coleslaw och en god bulle till fikat efter. Vad köpte jag då....jo något gräsliknande. Smög runt och höll i alla möjliga sorters gräs men kände att nej jag har för mycket men jo, det blev en till slut iallafall. Eller...det är nog inget gräs egentligen, hon i kassan trodde att det var en dracena, men jag vet faktiskt inte och hon lät osäker..... Jag fotar senare eftersom jag inte har planterat den i kruka än.

När jag kom hem sov mitt resesällskap i vagnen medan jag själv satte mig i en solstol och avnjöt ett glas helt manuellt (vi har ingen citruspress) pressad apelsinjuice! Vardagslyx.

Dagens matlycka bjöd på "Fiskfärsbiff med potatis och örtsås" och gick hem hos alla i familjen. Fiskfärsbiffar gör man enkelt genom att mixa 600 g färsk valfri fisk med 3/4 dl ströbröd som fått dra i 1/2 dl grädde och 1/2 dl vatten, riv i en gul lök, i med två ägg och krydda med salt och peppar. Forma till biffar och stek gyllene i mycket smör. Serveras med det man tycker om. En kall örtsås blandas enkelt ihop av tex gräddfil och färska örter, salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar