onsdag 19 januari 2011

Äntligen sol!!



Det är soligt idag! Äntligen! Eftersom vi numera har vaken-nätter och jag sällan tar mig tid, eller får sova på dagarna blev jag så glad när jag såg blå himmel och sol imorse så att jag kan tanka solljus i förhoppning om att känna mig piggare.
Matinspirationen ligger på noll och nada men jag fick ju lite mattidningar häromdagen så jag har försökt få lite tips iallafall. I måndags blev det raggmunk. Vem behöver recept på det.....? Jag har faktiskt aldrig gjort raggmunk så det fick bli det istället för pannkakor. Barnen fick sylt och grädde till medan jag hade avocado, sallad och parmaskinka till (stekte parmaskinkbitarna i stekpannan knaprigt). Blev supersmarrigt!
Igår gjorde jag ett annat recept från senaste Elle mat & vin, nämligen Grillade kycklingschnitzlar med citronsmörsky och här är receptet:

Kycklingfiléer
lite olivolja
flingsalt och svartpeppar
1 citron
basilikablad till dekoration

Citronsmörsky:
1 schalottenlök
2 msk olivolja
2 dl vitt vin
2 dl kycklingbuljong
1 citron (skal och saft)
2 msk smör
salt o peppar
2 tsk strösocker

Filéerna skärs horisontellt och bankas ut mellan smörpapper. Finhackad lök fräses i olja utan att ta färg. Häll i vin, buljong, citronsaft och skal och koka ner till 2/3. Vispa i smör på slutet och smaka av med salt, peppar och socker.
Kycklingen penslas med olja och stek i grillpanna ca 2 min på var sida. Stek även den halverade citronen. Vi hade pasta till men det går ju bra med vad man vill. Ingen bild.
Däremot gjorde jag en sandwich till lunch idag av kyckling som blev över. Grovt bröd, parmesanost, krasse och citronsmörsky. Dekorerade med krasse ;-).

Tulpanerna står fint i fönstret och ger mig lite energi också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar