torsdag 20 januari 2011

Fika, lunch och fika igen....

Ja så ser ju en del "mamma-dagar" ut....förutom ta hand om alla barn, tvätta, städa & feja. Ett herrans sjå.
Bakade jätteenkla nötkakor som får mig att minnas min barndom. Mamma bakade ofta sådana, fast hon hade såna där äckliga röda cocktailbär i som man var tvungen att pilla loss..... De smakade ju precis som när jag var liten. Har nog inte ätit dem sen dess:
150 g hasselnötter
150 g sötmandel
2 ägg
2 dl strösocker
1/2 tsk salt
30 st hasselnötter till garnering (eller cocktailbär om man vill vara lite "retro")

Mixa nötter och mandel, blanda ner ägg, socker och salt, pluppa ut i 30 lika stora klickar på två plåtar och grädda i ugn i två omgångar 10-12, svalna på galler.

Idag skulle jag bjuda på lunch och testade då ett recept från senaste Elle mat & vin. Ugnsrostade grönsaker med couscous och räkor. Blev ok men kan nog modifieras lite nästa
gång. Tycker ofta det är så när man följer ett recept att det inte blir helt 100, man får justera lite efter egen smak.
Efter lunchen blev det promenad till Kungsängens enda fika-ställe Parsley som jag skrivit om förut. www.parsley.nu eller vad de nu har för adress...... Kaffe och gottis till såklart!

1 kommentar:

  1. Sådana gjorde även min mamma, jag var nog ganska trött på dem, när de började klia i min hals så slutade jag äta dem. Fast mamma hade alltid hasselnötter på.
    Mamma gjorde alltid "Britta-tårta" det var en marängaktig tårtbotten som gjordes i braspannan och som sedan beströddes med krossade hasselnötter. Är väldigt trött på den också, men mamma tyckte att det var så praktisk....

    KAnske din mamma lagade Britta-tårtan också???

    SvaraRadera