torsdag 27 januari 2011

Torsdag med italiensk smak

Idag blev det kotlett med italienska smaker. Väldigt enkelt och väldigt gott. Det var länge sedan vi åt fläskkött eftersom jag tycker att det kan smaka gris ibland....eller sådär....ja inte gott, men idag hade vi fläskkotlett och jag visste inte vad jag skulle göra med den så jag fick leta upp ett nytt recept som visade sig vara väldigt gott. Salvia är ju en speciell smak men jag gillar den mer och mer:

Italienska kotletter:
4 st fläskkotlett
5 st torkade aprikoser
1,5 dl grädde
1,5 dl vatten
2 st rivna vitlöksklyftor
1 msk mjöl
2 msk oxfond
1 msk balsamvinäger
2 tsk salvia
1 msk smör
salt & peppar

Banka ut kotletterna lite genom att stoppa in dem i en påse och slå lite lätt med kavel. Stek dem i smör med vitlöken, salt & peppar. Ta upp dem och lägg åt sidan medan mjöl blandas ut i smör i stekpannan. I med grädde, vatten, fond, balsamvinäger och salvia och strimlade aprikoser. Smaka av med salt och peppar och lägg till sist ner kotletterna och låt sjuda några minuter. Servera med pasta och goda oliver.
Efterrätten fick bli lite tillskott av vitaminer i form av gul kiwi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar