tisdag 7 juni 2011

Chorizolasagne blev moussaka!



Måndagen den 6:e juni, nationaldagen alltså! Då arbetade vi i trädgården hela dagen så det blev inte mycket firande. När det var middagsdags så tänkte jag att vi tar något snabbt från Matlyckas veckomeny....hm......kunde inte bestämma mig så det fick bli lasagne......fast lasagne med chorizo lät så skumt så det fick bli moussaka och en liten lasagne till barnen. Jag använde allt utom chorizon som jag la i frysen till senare grilltillfälle. Tog upp en vanlig köttfärs istället. La till lite kanel och vips hade vi en moussaka istället. Stekte lök och sedan köttfärsen, i med krossade tomater och grönsaksbuljong, lite salt och peppar, paprikapulver och kanel. Auberginen stekte jag vid sidan om och så hade vi potatis från dagen före. Gjorde ostsås, smält 2 msk smör, i med 3 msk mjöl och sedan 7 dl mjölk, koka till halvtjock sås, salt peppar och muskot. Varva köttfärs, ostsås, lasagneplattor, aubergine och kokt potatis, toppa med riven ost. 20 min i 200 graders ugn. Även om jag inte gör recepten alla gånger så är det sååå skönt att ha allt hemma!! Sen är det fritt fram för ens egen fantasi, perfekt!

Kvällen gick åt till att olja in trädäcket! Var ute till 22 då myggorna var alldeles för jobbiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar