onsdag 15 juni 2011

Matlycka vecka 24 och pepparrot från Fjärås!


Detta är sista veckan vi har "Matlycka" före sommaren. Den här veckan bjuds på:

Måndag: Citrongräskyckling med nötter
Tisdag: Lax med dijoncréme och grönsaksströssel
Onsdag: Stekt falukorv med pepparrotssås
Torsdag: Skink- oh svampcannelloni
Fredag: Asiatisk burgare med nudlar och sweet chilisås

Fast även denna veckan blir det lite ommöblering av rätterna och lite omgjorda recept. Igår åt vi falukorv men pepparrotssås blev det inte utan jag rev pepparrot och blandade ner i philadelphiaost som blev kvar efter laxen häromdagen. Barnen äter varken vit sås eller pepparrot så det var ingen idé att ens göra. Sedan serverade vi med råa morötter och sugarsnaps istället för att koka dem. Falukorven var gjord av nötkött så det var en nyhet för oss.
Pepparroten kom från min systers kompis som har en gård utanför Kungsbacka där de odlar pepparrot och det har jag skrivit i tidigare inlägg! Jättegod och stark pepparrot. Jag rev lite extra så att det brände till i näsan och jag fick lite ont i nacken. Mums!

Laxen blev jättegod. Man blandade philadelphiaost och dijonsenap och la i och över laxen och sedan in i ugn. Jättegott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar